Kun je de huur niet betalen? Neem dan zo snel mogelijk contact met ons op. Hoe eerder hoe beter! Samen kijken we naar een oplossing, bijvoorbeeld een betalingsregeling.
Er zijn ook andere mogelijkheden die je kunnen helpen als je problemen hebt met de huur betalen. We geven een paar tips.
Als je de huur niet voor de 1e van de maand betaalt, nemen we contact met je op.
Je krijgt eerst een herinnering. Dan moet je de huur binnen 5 dagen betalen. Als wij jouw e-mailadres hebben, krijg je een betaalmail als herinnering.
Wanneer je na deze herinnering nog niet hebt betaald, bellen wij je. In dat gesprek verzoeken wij je te betalen, maar we vragen ook hoe het komt dat je nog niet hebt betaald. Soms krijg je een telefonische herinnering of een sms-bericht van onze belcomputer.
Als je na het telefoongesprek en het verstrijken van de nieuwe betalingstermijn, nog niet hebt betaald, krijg je een allerlaatste herinnering. Hierin vermelden we de incassokosten waarmee je te maken krijgt als je niet binnen 14 dagen alsnog betaalt.
Direct na de laatste herinnering bellen wij je weer met het verzoek om zo snel mogelijk te betalen. En we vragen opnieuw waarom dat (nog) niet gebeurt. We proberen te voorkomen dat je te maken krijgt met het incassobureau.
Onder de naam ‘Geregelde betaling’ werken wij samen met WPI in Amsterdam. Als je een bijstandsuitkering hebt en je huurt een huis, melden wij jouw huurachterstand bij WPI.
Als de 14 dagen na de laatste herinnering voorbij zijn, geven wij de betalingsachterstand door aan het incassobureau. De wettelijke rente en incassokosten worden bij jou in rekening gebracht. Het incassobureau stuurt je diverse brieven en sms’jes en belt je op. Er kan ook iemand bij je langskomen.
Onze buitendienst bekijkt jouw gegevens. Zij kunnen zelf bij je langskomen. Als je een huis huurt kunnen ze je ook aanmelden voor ‘Vroeg Eropaf’. We willen voorkomen dat de betalingsachterstand moet worden overgedragen aan de deurwaarder.
Uiteindelijk schakelen wij een deurwaarder in. De kosten bij de deurwaarder lopen snel op. De deurwaarder geeft je eerst de kans om alsnog de achterstand met de bijkomende kosten te betalen. Dit is de laatste mogelijkheid om (hoge) juridische kosten te voorkomen.
Uiteindelijk, als het echt niet anders kan, neemt de deurwaarder juridische stappen. Deze vraagt bij de rechter een vonnis om het huurcontract te ontbinden en de woning te ontruimen. Wij geven je dan alsnog de mogelijkheid om de huurachterstand en de bijkomende kosten te betalen. Zo willen we voorkomen dat je jouw huis kwijtraakt. In de meeste gevallen lukt dit nog.
Wij willen niet dat je een betalingsachterstand oploopt en daardoor in de problemen komt. We willen voorkomen dat we in een juridische procedure terecht komen, of (in het ergste geval) dat je jouw huis kwijtraakt. Daarom zoeken we snel en vaak contact met je. We werken samen met de gemeente en maatschappelijke hulpverlening. Om je te helpen, kunnen wij jou (bij een huurachterstand van 2 maanden of meer) aanmelden voor hulpverlening.
Wij kunnen de volgende gegevens delen:
Wij kunnen jouw gegevens met de volgende instanties delen. Wij maken hierover goede afspraken:
Heb je er bezwaar tegen dat wij jouw gegevens delen? Laat het ons weten.
Vul het contactformulier in.
Kom je moeilijk rond? Of heb je moeite om de rekeningen te betalen? Je bent niet de enige! Eigen Haard en Geldfit werken samen om jou te helpen. Doe de test en ontdek binnen 2 minuten wat jij kan doen. Je ontvangt tips en ziet waar je hulp kunt krijgen. Kijk voor meer informatie bij Geldfit.
Geen probleem, we helpen je graag op weg.
Chat met 1 van onze medewerkers
Tijdelijk gesloten