Sociale huur

Scheiden of niet meer samenwonen

Als je gaat scheiden of niet langer samenwoont, moet je huurcontract worden aangepast. Je leest hier hoe dat werkt en welke gegevens je aan ons door moet geven.

Bij een scheiding of ontbinding geregistreerd partnerschap

Bij een scheiding of ontbinding van een geregistreerd partnerschap willen we weten wie er in de woning blijft wonen en wie we uit moeten schrijven op het huurcontract. We hebben daarvoor deze gegevens nodig: 

  • Het ingevulde formulier wijziging tenaamstelling
  • Het vonnis van de echtscheiding (of ontbinding geregistreerd partnerschap) waarin staat aan wie de woning is toegewezen
  • Een uittreksel uit de Gemeentelijk Basisadministratie waaruit blijkt dat de echtscheiding staat ingeschreven. Dit uittreksel mag maximaal 3 maanden oud zijn

Huur je een vrije sectorwoning? 

Lees hier informatie die voor jou geldt.

Vrije sector

Niet meer samenwonen

Als je niet langer samenwoont, moet je dat aan ons doorgeven. Ook als je partner geen medehuurder is. We hebben de volgende gegevens nodig: 

Vraag en antwoord

  • Bij een scheiding of bij het beëindigen van een geregistreerd partnerschap, bepaalt de rechter wie in de woning mag blijven. De vertrekkende partner moet zelf op zoek gaan naar andere woning. De gemeente bepaalt wie er voorrang krijgt op een woning.

    Ben je niet getrouwd of geregistreerd partner, dan geldt het volgende:

    • Als er één huurder op het contract staat, blijft deze in principe in de woning.
    • Staan er twee huurders op het contract (hoofdhuurder en medehuurder), dan bepaal je in onderling overleg wie er achterblijft. Beide huurders hebben evenveel recht op de woning. De vertrekkende partner moet dan schriftelijk afstand doen van de woning door het aanvraagformulier wijziging tenaamstelling in te vullen. 

     

  • Als je in een sociale huurwoning woont, kan dat in sommige gevallen. We hebben dan extra gegevens nodig. Naast het formulier wijziging tenaamstelling, hebben we ook onderstaande gegevens nodig: 

    • Papieren waaruit blijkt dat je de afgelopen 2 jaar een duurzame gemeenschappelijke huishouding hebt gevoerd op het adres. Bijvoorbeeld een samenlevingscontract, een gezamenlijke bankrekening of verzekering
    • De inkomensgegevens van jouw partner van de laatste 3 maanden
    • Als je niet in Amsterdam woont: een uittreksel uit het bevolkingregister van jou en jouw partner (niet ouder dan 1 maand). Op het uittreksel staat de gezinssamenstelling, burgerlijke staat en de voormalige (historische) adresgegevens
    • Bij scheiding of het einde van een geregistreerd partnerschap kan de achtergebleven partner de huurovereenkomst overnemen. Je betaalt geen administratiekosten en er zijn geen kosten voor een nieuw naamplaatje
    • Bij einde van samenwonen kan de achtergebleven medehuurder (niet gehuwd of geregistreerd partner) het huurcontract voortzetten. Je betaalt geen administratiekosten en er zijn geen kosten voor een nieuw naamplaatje
    • Bij vertrek van de hoofdhuurder mag de achtergebleven medebewoner de huurovereenkomst overnemen, als deze daar toestemming voor heeft gekregen. Voor administratie en eventueel een nieuw naamplaatje brengen we € 16,50 in rekening
  • Ja.  Graag ontvangen we de volgende gegevens:

    • Het vonnis van de echtscheiding (of ontbinding geregistreerd partnerschap) waarin staat aan wie de woning is toegewezen
    • Een uittreksel uit de Gemeentelijk Basisadministratie waaruit blijkt dat de echtscheiding staat ingeschreven. Dit uittreksel mag maximaal 3 maanden oud zijn
    • Aanvraagformulier wijziging tenaamstelling - bij vertrek huurder
    • De aanvraag wordt binnen een maand in behandeling genomen

Hulp nodig?

Geen probleem, we helpen je graag op weg.

Chat

Chat met 1 van onze medewerkers

Chat

Tijdelijk gesloten

Bellen

Op werkdagen van 09.00 tot 16.00

  Het is rustig