Menu
Onze afdeling Woonfraude heeft in 2020 in totaal 513 onderzoeken na meldingen of signalen van woonfraude afgerond. Onze resultaten over het jaar 2020 zijn beduidend lager dan de resultaten over 2019. Dit heeft alles te maken met de Covid-19-maatregelen, waardoor wij veel minder huisbezoeken konden afleggen en minder onderzoeken konden uitvoeren.
Na geconstateerde woonfraude kwamen er 172 woningen weer beschikbaar voor woningzoekenden. Van dit aantal verlieten 138 huurders op ons verzoek zelf de woning. In 34 gevallen was tussenkomst van de rechter nodig om het huurcontract te beëindigen. Wij deelden 56 keer een gele kaart uit, waarna de woning weer conform de afspraken uit de huurovereenkomst werd gebruikt. We kregen 2 woningen terug, nadat deze waren gekraakt.
Na geconstateerde woonfraude kwamen er 172 woningen weer beschikbaar voor woningzoekenden.
In 2020 hebben wij de ingeslagen weg van onze data-gedreven aanpak op het gebied van woonfraude verder vormgegeven en doorontwikkeld. Hierdoor konden wij onze onderzoekscapaciteit gerichter inzetten en daarmee onze aandacht schenken aan de dossiers waarbij het effect van onze interventies naar verwachting het grootst is.
We zetten in 2020 mooie stappen in samenwerking met externe partijen. Onder andere door een langdurige data-gedreven samenwerking aan te gaan met de gemeente Amsterdam en pilots te starten met de gemeente Amstelveen. We gebruikten onder meer informatie uit het kadaster. We zetten in 2020 wederom extra in op woonfraude in sloop- en renovatieprojecten. Eind 2020 startten we met onze integrale aanpak van meldingen en signalen in interventiewijken.
Gemeente | Lege woningen 2020 | Gele kaart 2020 |
---|---|---|
Aalsmeer |
5 |
1 |
Amstelveen |
33 |
6 |
Amsterdam |
124 |
42 |
Ouder Amstel |
5 |
3 |
Uithoorn |
4 |
3 |
Zaanstad |
1 |
1 |
Landsmeer | - | - |
Totaal |
172 |
56 |