Menu
Wanneer in een gebouw met huurwoningen een woning verkocht wordt, zijn er meerdere partijen onder één dak: huurders en huiseigenaren. Voor deze gebouwen wordt dan een Vereniging van Eigenaren (VvE) opgericht en Woningstichting Eigen Haard is met de afdeling Eigenaar Vertegenwoordiging lid. In 2020 vertegenwoordigde Woningstichting Eigen Haard 11.000 huurwoningen in 300 VvE's.
Wij komen op voor de belangen van de huurders en participeren in de besluitvorming van de VvE. Dat betekent dat we over de kwaliteit van deze huurwoningen en het woongebouw samen beslissen met de particuliere eigenaren.
Alle VvE-leden betalen een financiële bijdrage: de VvE-bijdrage. Het is belangrijk om ervoor te zorgen dat elke VvE financieel én duurzaam gezond is, het gebouw goed wordt beheerd en de kosten binnen de begroting blijven. Zo proberen wij ervoor te zorgen dat een huurder binnen een VvE minimaal hetzelfde (hoge) niveau van dienstverlening ervaart als een huurder in een 100% huurcomplex.
Maar onze horizon reikt verder. Wij worden actief in het bestuur van een VvE als wij veel woningen in een gebouw hebben en/of er zaken spelen waarbij we direct betrokken willen zijn. Ook nemen we verantwoordelijkheid, indien er onvoldoende animo is onder particuliere eigenaren om in het bestuur zitting te nemen.
In 2020 formuleerden we een visie op ons bezit in VvE’s. Belangrijk punt in deze visie is dat huurders in VvE’s dienstverlening en vastgoedkwaliteit van hetzelfde (hoge) niveau mogen verwachten als huurders in homogene huurcomplexen. Daarnaast werkt Eigen Haard actief aan een goede verstandhouding met de besturen van en eigenaren in VvE’s.
In 2020 werkten we samen met de afdeling Vertegenwoordiging Eigenaar de rol van VvE Beheer in de verduurzaming verder uit. VvE Beheer faciliteert zoveel als mogelijk de verduurzamingsambities van Eigen Haard in haar VvE’s. Daar gaan we in 2021 mee verder.
Vanuit deze visie hebben we als ambitie om ons bezit in VvE's ook naar gemiddeld energielabel B te brengen in 2023. Bij een aantal VvE’s zetten we in 2020 in samenwerking met het bestuur van de VvE, de mede-eigenaren en VvE Beheer al mooie beginstappen om in 2021 daadwerkelijk de duurzaamheidsmaatregelen uit te voeren.
Eigen Haard VvE Beheer biedt ook administratieve, technische en financiële diensten aan voor verreweg de meeste VvE’s, waarin wij lid zijn. In de beheerovereenkomst leggen wij vast welke diensten de VvE van ons afneemt. Meestal gaat het om een full-service-overeenkomst en wij rekenen hiervoor marktconforme tarieven. De Algemene Leden Vergadering (ALV) is de belangrijkste activiteit van een VvE die we faciliteren. In de ALV worden besluiten genomen en vastgelegd die juridisch het handelen van de vereniging en het bestuur vastleggen.
Daarnaast zijn diverse administratieve processen inzichtelijk - en soms zelfs interactief - gemaakt voor de besturen. Vrijwel alle informatie is voor VvE-besturen via Ook bij een thema als verduurzamen bieden we onze actuele kennis en deskundigheid aan. internet te vinden. We blijven ook met partijen als aannemers actief zoeken naar goede deals en samenwerking voor onze VvE's. Particuliere eigenaren in onze VvE’s profiteren daarvan mee, terwijl wij ook oog houden voor het huurdersbelang.
De Covid-19-maatregelen in 2020 brachten extra uitdagingen met zich mee voor VvE Beheer. We hebben een nieuwe (online) manier van vergaderen uitgewerkt waarmee we ongeveer de helft van de vergaderingen afhandelden. Andere vergaderingen hebben we verzet naar het najaar zodra een noodwet deze gelegenheid bood.
We besteedden in 2020 extra aandacht aan de uitvoering van het planmatig onderhoud. Veel mensen werken thuis en dit vraagt extra afstemming voor de uitvoering van onderhoudsprojecten. Toch gingen de meeste onderhoudsprojecten gewoon door.
In 2020 kregen we van de bewoners in de VvE-gebouwen een hele dikke voldoende voor de afhandeling in het dagelijks onderhoud en was de tevredenheid van de eigenaren over de afhandeling van reparatieverzoeken - net als in 2019 - hoog. In 2020 bevroegen we de huurders over hun tevredenheid wanneer zij een reparatieverzoek hadden gedaan. Vanaf nu wordt na ieder reparatieverzoek een uitvraag over de tevredenheid verstuurd aan elke bewoner.
In 2020 waren de bewoners van VvE-gebouwen, ondanks de extra uitdagingen, tevreden over de afhandeling van de reparatieverzoeken.